הכירו מקרוב את עמוד השדרה שלכם

כל מומחה לעמוד שדרה מכיר בעובדה כי מדובר בחלק משמעותי בגוף האדם שלו אחריות על מספר רחב של תפקודים. שמירה על עמוד שדרה תקין יש בו לתרום תרומה משמעותית לאיכות חיינו.
בתחום הרפואה כל מומחה לעמוד שדרה יצטרך לרוב להתייחס לחלק זה בהקשרים רפואיים הנוגעים לתופעה השכיחה של פריצת דיסק, פריצת דיסק בצוואר או כל בעיה אחרת שיכולה לקרות. מומחה לעמוד שדרה ימליץ לא פעם לאלו הסובלים מבעיות וכאבים בעמוד השדרה לפנות לטיפול מטיב ומשקם במסגרת אחת ממרפאות הכירופרקטיקה בישראל.

אורכו ומיקומו של עמוד השדרה

עמוד השדרה מתחיל מבסיס הגולגולת שלנו וממשיך עד לאגן בחלק האחורי של גופנו. עמוד השדרה מהווה את הציר המרכזי בגוף כשאליו מחובר בעצם השלד שלנו. תפקידו המרכזי של עמוד השדרה הוא בייצוב הגוף, לאפשר לו תנועה ולהגן בתוכו על חוט השדרה.

ממה מורכב עמוד השדרה?

עמוד השדרה מורכב מממספר חוליות המונחות אחת על גבי השנייה. בין כל חוליות נמצאת, כפי שמכנה כיום כל מומחה לעמוד שדרה, "כרית" שהיא בעצם הדיסק הבין חולייתי. אותו דיסק בנוי מרקמה חזקה שבמרכזו נמצא חומר צמיגי המשמש כבולם זעזועים. החוליות והדיסקים, יחד עם הרצועות והשרירים שלאורך ורוחב עמוד השדרה, מאפשרים לו את גמישותו ויציבותו.
במקרים של חריגת הדיסק מחוץ לחוליות יהיה מדובר בתופעה של פריצת דיסק. תופעה שיכולה לקרות בין כל שתי חוליות, כשבחלק העליון יהיה מדובר בעצם בפריצת דיסק בצוואר.

ממה מורכבת כל חוליה בעמוד השדרה?

כל חוליה בעמוד השדרה מורכבת מגוף חוליה קדמי. מאחורי גוף החוליה הקדמי ישנה טבעת העשויה מעצם והיא בעלת זיזים צדדיים ואחוריים היוצאים ממנה. אותן טבעות מונחות אחת מעל השנייה ובכך הן מייצרות תעלה המאפשרת מעבר לעצבים המגיעים מהמוח לעבר חלקי הגוף. מומחה לעמוד שדרה ידמה זאת כמו אותם גלילים מפלסטיק בהם דחוסים כל סיבי החשמל החוצים מבנים לאורכם.

פגיעה בעמוד השדרה

לצד העובדה, כאמור, כי עמוד השדרה חשוף כמובן לתופעה השכיחה של פריצת דיסק ואף למקרים של פריצת דיסק בצוואר, כל מומחה לעמוד שדרה יוכל להצביע לכם על סכנות נוספות שיש וחשוב להכיר.
חלק מהפגיעות בעמוד השדרה יכולות לקרות בשל חוליה שנשברה, זיהום בעמוד השדרה, תזוזה של חוליות (מוכר אצל מומחה לעמוד שדרה כספונדילוליסטזיס), תופעת הצרות לאורך עמוד השדרה (סטנוזיס), גידול ועוד.
מקרים בהם אדם סובל משיתוק, חולשה או אי תפקוד יאפשר לכל מומחה לעמוד שדרה לאבחן את מקום הפגיעה לאורך עמוד השדרה. ככל שהפגיעה נמצאת במקום גבוה יותר כך השיתוק יתפזר בצורה רחבה יותר. במקרים של פגיעה פיזית חמורה בחלויות העליונות של הצוואר, יכול הדבר להוביל לשיתוק של שרירי הנשימה, מה שכמובן מהווה סכנת מוות ברורה.

By | 2021-01-14T09:45:26+00:00 ינואר 14th, 2021|מאמרים והרצאות|0 Comments

צור קשר

צור קשר ונחזור בהקדם – לקביעת תור, ליעוץ ובכל נושא